torsdag, februari 15, 2007

Deep Diver kurs

Inför Egyptenresan så har jag gått PADIs specialkurs: Djupdykning. Detta för att det verkar vara en vettig kurs att gå och jag ser den som en förbredelse inför eventuellt kommande kurser som tex vrak eller någon teckurs. Även om den inte är obligatorisk för vrak så känns det bra att ha den. Så att jag kan öka marginalerna ännu mer med dykningen.

Teori i tisdags och lite kompletterande igår och sedan ett långt poolpass med massor med övning. Det mesta gick ut på att ha bra avvägning och en bra position i vattnet. Lite lurigt men gick ganska hyfsat ändå. Gjorde övningar som att skjuta säck, simma utan mask, skjuta säck utan mask, slut på luft, forgkicks osv. Avslutade det hela med att simma runt på 4 meters djup i 10 minuter för att kunna beräkna SAC (Surface Air Consumption). Jag gjorde av med 20 bar på 10 minuter vilket ger en SAC på ca 17 liter/minut.

Sedan ska det till ett teoriprov och fyra stycken dyk ner till max 40 meter. Det pratades om att dessa dyk skulle göras på Nitrox. Och eftersom jag har gått Nitroxkursen så vet jag att en EANx28 blandning kommer att få MOD 40 och om man räknar om det till EAD så blir det 35 meter och då har man ökat bottentiden från 9 minuter till 14 minuter, enligt RDP i alla fall.

Testade också mina nya prylar. Fungerade bra, men det är fortfarande lite inkörningsproblem. Tex tror jag att jag skulle behöva en längre long hose, den satt lite tight. Men det kommer ju att bli mer träning i Egypten. Nu är det bara åtta dagar kvar till avresa!!!