onsdag, juni 28, 2006

SILFRA ROCKS!!!

På midsommaraftonsmorgon kom Hedinn Olafsson från Dive Iceland och plockade upp mig utanför vandrarhemmet i Reykjavik för färd mot sprickan Silfra, Thingvellir. Snacka om att ha höga förväntningar på det stället, alla foton som jag sett därifrån har varit helt underbara, och nu skulle jag dit själv.

Väl framme började vi med att gå bort till istigningsplatsen, SUPERKLART vatten så långt jag kunde se. Det här skulle ingenting kunna förstöra. Drog på oss grejorna, Poseidon dräkter (den höll tätt nästan båda dyken), och började den lilla vandringen fram till den installerade stegen. Det går inte att förklara hur underbart det var att dyka i det här vattnet bland sprickorna. Mot slutet kom vi fram till "The real Blue lagoon", 150+ meter sikt, hur grymt som helst.

Man klara mycket i sådant här vatten, men våthandskar och 4-gradigt vatten gör att fingrarna stelnar relativt kvickt och efter en halvtimme så gick vi upp. Men kolla bilderna, aahhhhh vad gött.



Andra dyket gick på ungefär samma ställe, men lite annorlunda vägar så vi simmade igenom trånga passager, under överhäng, över stora klippblock som bildade tunnlar till varandra och ingångar till grottor och nya sprickor. Om man hade grottutblidning och rätt utrustning så är det nog julafton.

Så här glada såg vi som var kvar ut efter det sista dyket.



Så om du ska till Island så kan jag verkligen rekommendera en dags dykning vid Silfra. Kostar en slant, men det var det värt.