tisdag, mars 21, 2006

Reg inlämnad för koll

Var nere i butiken och lämnade in reggen på koll, den har inte fungerat som det var tänkt. Av någon anledningen så bestämmer sig dem ibland för att friflöda, visserligen har det varit kallt på land och i vattnet, men jag tycker att jag har skött det bra. Inte andats på ytan, använt inflatorn mycket sparsamt. Men nu är den i säkra undersökarhänder och ska kollas.

Det har hänt två gånger att den har friflödat. De enda två gångerna som jag har dykt ute här hemma, i varma poolen har den fungerat klanderfritt.

Första tillfället var i januari då det var tänkt att vi skulle göra ett kvälls/nattdyk. Då hann reggen knappt ens komma i vattnet innan den började friflöda. Hur mycket vi än försökte under de 10 kalla minutrarna i det 1-gradiga vattnet så ville det inte släppa, bara att packa ihop och åka hem. Surt!!

Efter att ha pratat med Patrik om detta så förslog han att man kunde sänka sekundärtrycket. Tydligen så brukade det vara något för högt när denna modell var ny, vilket var något som de hade sett på sina skolreggar av samma märke och modell. Ett lägre sekundärtryck skulle dessutom försvåra en ny friflödning. Sagt och gjort, Patrik sänkte trycket som var för högt.

Så var jag ute och dök i Arild i söndags, tog det extremt försiktigt med att inte andas, fylla luft i västen osv. Kom ner i vattnet, dykdator pendlade mellan 0 och 1 grad, och påbörjade dyket. Efter ca 24 minuter så känner jag att det kommer luft från andrasteget även om jag inte andas. Tar ut det ur munnen och kollar på det och visst börjar det att friflöda igen. Bara avbryta dyket och be buddyn att skruva åt kranen. Det var ganska kyligt så vi bestämde oss för att gå upp. Väl uppe så vred jag på kranen igen och andades stora, djupa, snabba andetag i reggen, inga som helst problem.

Jag hoppas kollen går bra och att felet går att åtgärda... det är ju frysskydd på den och den _ska_ bara inte frysa. Men det är ju inte säkert att det är det som är problemet, men troligen.

Återkommer med resultatet
/Johan