måndag, mars 27, 2006

Diver's Bio

Dyk historia
Har inte hunnit att skriva något om min dykhistorik så det tänkte jag göra nu.

Jag har inte hållt på med dykning så länge, genomförde kursen och klarade certet för Padi Open Water i höstas (2005) och sedan dess har jag kommit upp i 25 loggade dyk.

Gick OW-kursen hos Oxygène Lund med ett gäng från SEMC, passade samtidigt på att ta cert för torrdräkt. Var lite skeptiskt till att göra det, men det kändes som att det skulle kunna vara ett bra cert att ha om jag skulle hyra torrdräkt någonstans någongång. Det var i alla fall motiveringen jag använde till mig själv för att ta den.

Har på dessa få dyk haft ganska varierande dykplatser, 10 av dyken kom från min resan till Hurghada, Egypten som jag åkte på i slutet av januari, början av februari. Några bilder från resa kan du hitta här.
Det var riktigt, riktigt roligt att åka iväg och se lite annorlunda undervattensmiljö, var lite som att dyka i en tv-film från något korallrev. Det gav blodad tand och det var definivt inte sista gången som jag åkte på dykresa, nästa gång kanske det blir en live-abord.

Annars så är de andra dyken från Ön Limhamn, Kullen(Arild och Paradishamn) och Prästens badkar. Förmodar att det kommer att bli en hel del fler dyk på dessa platser. Hoppas att det kommer att bli på några nya ställen också.

Än så länge är jag så fascinerad av att jag kan andas, se under vattnet och bara "flyta" omkring att alla dyk är bra dyk oavsett om det är naturdyk eller, som vi ett tillfälle i Egypten, titta på vrak. Fast några kan ju bli lite av en besvikelse, tex om sikten är otroligt dålig, hände en gång i Egypten (då blåste det storm), såg knappt en halv meter. När vi dök på Arild för förra helgen så var det kass sikt under 4 meter, typ en halvmeter, det är lite tråkigt, förtar lite av upplevelsen... Men det är ju alltid roligt att hamna i vattnet :)

Framtidsplaner
Vad händer här? Har jag några mål?
Det närmaste jag vet om framtiden är att det gänget som jag tog OW med ska iväg till Oxygène Hönö en helg i slutet av april för att genomföra Advanced OW, det ska bli roligt.

Annars så ska jag försöka att genomför Rescue Diver kursen om den går någon gång i sommar/höst, alla verkar tycka att det är den kursen som har gett mest i sin utveckling som dykare.
Ett annat mål är att jag ska dyka "slut" på första loggboken innan året är slut, det är ca 25 dyk kvar. Förhoppningsvis kommer det att bli minst det dubbla.

På utrustningsfronten har jag redan det mesta, men det finns ju alltid något mer som man behöver för att dyka ;)
Något kanske kommer att införskaffas.

Frågor som jag funderar vidare på och inte har något bra svar på ännu är:
* Ska jag sikta på att utbilda mig till DiveMaster?
* Eller ta några specialties så att jag blir en "Master Scuba"?
* Vilka specialties skulle det vara? Vrak lockar ganska mycket...

Funderingarna fortsätter
Johan