måndag, augusti 07, 2006

Expedition Stenbrott, aug 06

Har länge funderat på hur det ser ut utanför det gamla stenbrott som finns på strandkanten till sjön Boren. Stenbrottet användes när man byggde Motala kraftstation i Motala ström. Pråmar la till vid den stora bryggan/piren och lastades.

Vet sedan tidigare att det finns en stor stenkista en bit ut, trasig båtmotor blev resultatet av den upptäckten :) Har funderat på att dyka på platsen och kanske hitta något häftigt. Men eftersom jag inte känner någon som dyker i Borensberg så fick jag nöja mig med att snorkla och fridyka.

Hade hjälp av två småbröder som också var lite intresserade av att se hur det var där, plus att de fick pröva mina fenor istället för de lite mjukare som de hade.

Hittade ganska snabbt mycket sten och gamla stockar precis i riktningen mot stenkistan och en bit ut själva stenkistan. Den var ganska så intakt och hade kvar mycket stockar och metallbitar som höll ihop stockarna. Inte speciellt djupt, ca tre meter, men det är urgrävt ända in till kanten. Bredvid "rännan" är det knädjup en bra bit ut.
Som vanligt i mindre insjöar är sikten inte något att hurra för, ca en halv meter.
Tyvärr hittade vi inget speciellt... Men har nu varit där och tittat och stillat nyfikenheten. Kanske ett dyk i vinter om det inte ligger en massa is.

Kan jämföra med sikten när jag snorklade i Vättern som var uppåt 10 meter. Kändes som rena tropiska vattnet i jämförelse.

Mot nya dykäventyr!