tisdag, augusti 15, 2006

Björnmalen, Kullen

Efter tips från Anders Bergman så åkte Johan och jag ut i hans gummibåt till Björnmalen, se kartan bredvid, i söndags.

Vi var lite skeptiska när vi kom till Mölle hamn för hela hamnen var full av ett tjockt lager med blå-gröna alger som luktade gammalt avlopp. Tog en sväng i båten ut först för att kolla läget och utanför hamnen var det helt ok. Tillbaka på med prylarna och packade båten, och sedan iväg.
Ankrade upp mot Björnberget. Och första dyket gick från ankarlinan och sedan ut mot spetsen och tillbaka för att fortsätta en bit in i viken. Riktigt häftigt ställe med väggar, klippblock, härliga formationer, mycket fick och växter. Ett riktigt bra dyk. Här skulle jag lätt kunna göra några dyk till.

Andra dyket blev från ankar linan till andra sidan viken. Var på lite djup och motströms så det gick ganska mycket luft på den simturen som inte gav så mycket. Såg några maffiga sjöstjärnor, det var allt. Gick tillbaka längs klippväggarna in i viken igen, mycket block och skrevor att titta in i. Om man vill titta på saker så ska man inte simma tvärsöver viken, utan följa vikens linjer på lite grundare.

Men två riktigt bra dyk! Hit ska jag fler gånger.
Dessutom blev loggboken utdykt!! Hurra!! Nu är det bara tio dyk kvar tills jag kommer upp i 50 dyk i år.

På torsdag är det dags för torsdagsdyk, ska fixa avvägningen ordentligt då tänkte jag, och på lördag är det dags för Martina. Hoppas att det inte blåser inne eller något annat löjligt.