måndag, november 17, 2008

Röjdykning i Jönköping


När jag var ute och dök en dag förra veckan så hittade jag en del ammunition. Verkade inte som om den hade legat där jättelänge, ca 30-40 skrapa patroner. Dagen efter ringde jag in det till polisen för att höra vad som ska göras när man hittar något sådant. Blev direkt satt i kontakt med amröj i Eksjö. En del frågor etc.
Idag på förmiddagen ringde det en från röjdykarna och sa att de var på väg till Jönköping och om jag skulle kunna peka ut platsen där ammunition låg. Sagt och gjort.

Det var inte en "spot-on" utpekning men de kom i alla fall upp med ungefär det antal patroner som jag trodde att det skulle vara. Visade sig att de var ute på andra äventyr också och skulle upp till Leksand och rensa lite ammunition från älven. Där har de varit många gånger innan.

Kändes lite fjantigt att dra dit en massa folk för detta, men kändes som att det var ovanför mitt huvud. Ändå var det fascinerande att titta på... Man är ju lite konstig.

Ansvariga befälet sa flera gånger till reportern som var på plats att "det är viktigt att anmäla till polisen om man hittar ammunition, oavsett ovanför eller under ytan".

Helt klart en annorlunda dag.