måndag, maj 19, 2008

Test crew hos Poseidon

Strax innan klockan 10 på lördag förmiddag svängde jag in på Poseidons parkering i Västra Frölunda, utanför stod några av de andra deltagarna och väntade.

Efter någon minut kom Henrik Borg ner och öppnade och undrade varför inte någon hade ringt på dörren. Blev insläppta och gick i samlad skock till köket där frukost väntade. Efter lite genomgångar så var det i alla fall dags för det som vi kommit dit för att göra, dvs testa Flexisuit. Delades upp i två grupper och jag hamnade i den första.

Efter ombyte till tunt underställ så fick vi en förvisning om hur det var tänkt att dräkten skulle tas på. Blev lite ovant för mig som inte har frontzip på min nuvarande dräkt. Men efter lite hjälp och bök gick det också.

Det första intrycket var att dräkten kändes väldigt smidig inte alls i närheten av de andra neoprentorrisarna som jag har testat. Sedan kändes det att tätningarna var ganska stora och skulle med stor sannolikhet läcka... En annan sak som kändes ovant var att det bara var en socka istället för en lite rejälare sko. Fungerade bra runt poolen men skulle vara intressant att testa hur den fungerar när man går omkring i Fredriksberg eller Stora Lund.

Hoppade i utan något annat än dräkten och hade inte några större problem att komma ner under ytan, positivt tycker jag. Sedan på med paket, mask och fenor. Blev mycket test att försöka sträcka sig i olika vinklar och se hur det kändes. Och även om den satt ganska så slimat så var den väldigt flexibel, men jag tyckte att det var bättre flex på längsled än på bredden. Som för alla andra läckte det in i tätningarna, skönt att man var i pool och inte ute.

Iom att den satt ganska slimmat så kändes det som om jag hade bra koll på luftvandring i benen och fötterna. Under vattnet var det skönt att ha sockorna för det kändes bra att ha sådan bra kontakt med fenorna som i alla fall inte jag har med min nuvarande dräkt.

Försökte tänkt kritiskt men har inte kommit på något som talar för att man inte skulle ha denna dräkt. Återstår att man skulle behöva göra ett dyk till i lite kallare vatten där man kan känna efter hur det är med lite tjockare underställ och hur det känns att gå med sockorna på lite mer "vanlig" mark än kakel.


Efter detta var det dags för lunch och det var grillat med potatissallad som gällde. Efter lunchen var det vår grupps tur att få en guidad tur runt anläggningen och se lite produktion etc.

När båda grupperna var klara så pratade Barry Coleman om utbildningen inom RAID och lite om Discovery RBn. Han var vältalig och man fick ett litet habegär av RBn, men återstår dock lite frågor som jag inte ännu har hittat några bra svar på. Tex om jag vill ha en RB, måste jag gå igenom alla fyra steg för att komma upp i samma nivå som nu? Eftersom stegen innehåller OC lektioner, måste man göra dem igen?
Finns det inte någon crossover kurs där man lär sig att dyka med RB och inte behöver köra igenom alla OC övningar igen.

Återstår att se.

En trevlig dag och jag ser fram emot att kunna testa dräkten i Vättern och kanske även testa RBn någon kväll.